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[? – ¿Toledo?, c. 741] Archidiácono de Toledo y teólogo. Euantius en latín.
Según la Crónica mozárabe del 754, haciendo referencia a los comienzos del gobierno del valí ʿAnbasa ben Suḥaym, es decir, en torno al año 721:
Por la misma época, Fredeario, obispo de Guadix, Urbano, maestro de canto de la catedral de Toledo, capital del reino, y Evancio, arcediano de la misma sede, eran considerados hombres ilustres, que engrandecían la Iglesia de Dios con su predicación, sabiduría y santidad, así como por su fe, esperanza y caridad, en todo conforme a las Escrituras.
Crónica mozárabe del 754, 70
El cargo de arcediano o archidiácono colocaba a Evancio al frente de toda la clerecía toledanacomo responsable ante el obispo de las aptitudes académicas y morales de los candidatos a las Órdenes sagradas y como instancia intermedia entre el clero y el obispo.
Evancio de Toledo es mencionado, junto a Urbano, por Cixila, arzobispo de Toledo, como fuente oral sobre los milagros que realizó San Ildefonso, tal y como explica en su Vida de San Ildefonso. Es probable que Cixila fuera uno de sus discípulos.
La misma crónica ya mencionada nos informa de su muerte, acaecida en la misma época que la muerte del valí ‘Uqba y el ascenso de su sucesor a ‘Abd al-Malik ben Qaṭan, es decir, en torno al 741:
Por la misma época , los teólogos Urbano y Evancio, varones destacados por su vida de santidad, se dirigen alegres al encuentro del Señor y descansan en paz.
Crónica mozárabe del 754, 83
Obra de Evancio de Toledo
La única obra suya que conocemos es la Epistula de scripturis diuinisedita contra eos qui putant inmundum esse sanguinem (Carta sobre las escrituras divinas contra quienes consideran que la sangre es impura) también llamada Epistula Visigothica. Fue transmitida en el manuscrito Escurialense &-I-14 (f. 166vª), procedente de Córdoba.
Su título hace referencia a las equivocadas doctrinas de un grupo de cristianos judaizantes radicados en Zaragoza. Éstos no querían comer carne y juzgaban que la sangre de los animales los volvía impuros. Aduciendo una gran cantidad de pasajes bíblicos (sobre todo del Nuevo Testamento) y de obras como el Aduersum Iouinianum de Jerónimo o el Contra Faustum manichaeum de Agustín, Evancio trata de convencerlos de que se están comportando erróneamente. Evancio arguye que Dios creó el mundo y la carne, y por lo tanto, también la sangre y que ninguna de las tres son inmundas.
Texto en latín de la Epistula de scripturis diuinisedita contra eos qui putant inmundum esse sanguinem
EPISTOLA DOMNI EPANTII ARCHEDIACONI DE SCRIPTURIS DIUINIS EDITA CONTRA EOS QUI PUTANT INMUNDUM ESSE SANGUINEM
1. Quia se prebuit occasio oportuna, ideo hanc exiguitatis me<e> paginolam [quam] uestris obtutibus perferendam mea curabit destinare miseria, per quam et salutis munia inpensi<u>s pando et me in sacris uestris oraculis iugiter committo. His explosis, ad agnitionem serui uestri euenit quod succedentes in quibusdam Cesarauguste partibus reperisse uos adseratis Xpianos necdum eruditos paginibus sacris Iudaico quodam more sequi litteram occidentem et postponere spiritum uiuificantem, qui dicunt inmundum fieri hominem alicuius animali<s> sanguinem comedentem, nescientes neque intellegentes precepta prisca magis mo[io]res hominum demonstrare quam in animalium natura seruari. Nam si ista ita sint, quur aperta fronte cum Iudeis et alia uetita ex precepta prisce legis carnaliter non teneant nescio. Quur carnes sugillinas et cunicullinas non habiciunt? Quur piscium carnes pinnulas carentium non reprobant? Quur uetera sacrificia non immolant? Quur uxoris fratrum sine filiis morientum ad suscitandum semen eius non accipiunt? Quur ad sacerdotium deuilis corpore aut aliquam maculam corporis portantes, qui tamen animo digni uidentur accedere, non repugnant? Quur paxillos in balteis non gestant ad egesta humo operienda? Quur auem cum pullis inuentam, si possunt, tenent et non, sicut preceptum est, tenentes pullos matrem sinunt habire? Quur etiam otium Sabbati cum Iudeis non sectantur et nobam gratiam euangelii absterso robore Xpianitatis non habiciunt? Nam nos in Xpi nomine frontiste fidei Xpiane effecti et sanguinem come[n]dendum Xpianos aperte docemus et <a> sanguinis opere declinare omnes ortamus. Carnes sugillas edere concedimus et a uolutabro uitiorum recedere preobtamus. Piscium <carmen> pinnulis carentium manducare permittimus et tamen ad celestes quasi alas habentes conuolare obtamus. De sacerdotibus corpore debilibus uel maculam corporibus habentibus librum pastoralem sancti Gregorii legant, quia nobis longum est plurima enarrari. Paxillo[s] in balteis humo operire et qui mala perpetrata bonis operibus insudantes fetores carnis operiunt, de quibus scriptum est: ‘Beati quorum remisse sunt iniquitates et quorum tecta sunt peccata’. Matrem cum pullis inuentam matrem habire sinimus, pullos tenemus, quia testimonia ex lege tollimus ad refutandos hereticos et Iudeos et legi carnaliter non inseruimus. Otium Sabbati neglegimus quia propter illam futuram requiem, qua istum Sabbatum figurat, in lege Domini et operibus bonis die ac nocte insudare persuademus et alia quam plurima, que scitis in lege ueteri contineri.
2. Quod si forte obiciunt ista in chanonibus contineri, nec ego me ista scire nescio, sed in anticorum libris uel chanonibus, quando noba ex circumcisione et preputium suadebatur, qui adhuc non solido cibo, sed lacte nutriebatur. Tale quid et ad Chorintheos apostolum dixisse meminini et in lacticiniis apostolorum facta inueniant. Nunc uero eglesia Dei solido cibo in fide roborata consistit, ut uiriliter contra impetus hereticorum pugnet, non infantum mollitie eneruata subcumbat. Ne[c] tamen epistolaris consuetudo in longicos periodos pertracta lectoribus legendi fastidium nutriat, ueniam ad illut ubi apostolus dicit: ‘Omnia munda mundis; coinquinatis autem et inmundis nihil est mundum’, et: ‘Nihil reiciendum quod cum gratiarum actione percipitur’, et Saluator in euangelio: ‘Nihil intrans in hominem communicad preter hominem’, et idem apostolus: ‘Omnia mihi lice<n>t, sed non omnia expediunt; omnia mihi licent, sed non omnia edificant; omnia mihi licent, sed sub nullius redigo potes<ta>tem’, et quia: ‘Quicquid in uentrem uadit, in secessum emittitur; sed quod de corde procedunt, id est, adulteria, omi- cidia et his similia’. Nam quod apostoli pritiue eglesie fornica- tione et suffocato et sanguine abstinere precipiunt, tunc ex circumci- sione et ex gentibus multitudo congregabatur, ne propter discretiones ciborum discinderetur; ideo lacte nutriebantur, non cibo solido uescebantur, quibus postea scribebat: ‘Non potui[t] uobis loqui quasi spirita- libus, sed quasi carnalibus. Tamquam paruolis in Xpo lac uobis potum dedi, non escam; nondum enim poteratis, sed nec adhuc quidem potestis, adhuc enim estis carnales’. Nam si ubicumque sanguinem legunt, et ad litteram intellegunt et nihil spiritalia sentiunt, quid est quod propheta dicit: ‘Speculatorem te dedi domus Srahel. Nisi non adnuntiaberis impio ut se custodiat ab iniquitate sua, ipse quoque in iniquitate sua morietur, sanguinem autem eius de manu tua requiram’? Quis est iste sanguis si non opera sanguinis? Quid est quod in psalmo dicit: ‘Libera me de uiris sanguinum’, nisi ab operariis iniquitatis? Quid est quod alius propheta dicit: ‘Si sanguis sanguinem tetigerit, propter hoc lugebit terram et infirmabitur omnis qui habitant in eam’, nisi quia peccatum peccato coniungitur?
3. Quod tria ista precepta tenere gloriantur, confiteantur si primum et secundo cum tertio iungitur: si non fornica<n>tur, sed non aucupum ministeriis utantur; si audiunt apostolum: ‘Et qui habent uxores, tam- quam non habentes sint’; si obediunt precepta eius: ‘Bonum est non manducare carnem et non bibere uinum’; si consentiunt quod precepit: ‘Imitatores mei estote, sicut et ego Xpi’; si imitantur quod dicit: ‘Castigo corpus meum et in seruitutem redigo, ne[c] forte, cum aliis predicaberim, ipse reprobus efficiar’; si faciunt quod intonat: ‘Exibete uos sicut Dei ministros in multa patientia, in castitate, in uigiliis, in ieiuniis, in ele- mosinis’ et his similia, unde peccatum non incurrant. Sed cum gratiarum hactione que Deus bona creauit sumere[nt], quasi apostolo obedientes abiciunt et celestia iussa peragere[nt] eneruiter perorrescunt. De talibus Saluator in euangelio dicit: ‘Ue uobis, hipocrite, qui decimatis mentam et anetum et ea que legis sunt grauiora contemnitis’ et sequentes. Legant sancti patris et his rebus libros doctorum, legant et maxime sancti Agustini contra Faustum Manicheum, qui ista que isti faciunt et faciebant et dicebant, et se cum illos uictos erubescant; nam et librum sancti Theronimi contra Iubenianum legant et salutem suam ibi repperiant. Nam ridicolosum est credere mundas quas Deus creauit usque ad nausiam deuorare et sanguinem illarum carnium quasi inmundum [abicere], quasi Deus carnes creaberet mundas, sanguinem illarum carnium [quasi inmundum abicere], cum et carnem et sanguinem illius mundus creator mundam creauit. Alia scribere debui, sed cui modica non sufficiunt, plurima non expediunt.
Bibliografía
- Juan Gil, ed., Scriptores Muzarabici Saeculi VIII-XI, I Corpus Christianorum, continuatio Mediaevalis LXVA (Brepols, 2020), pp. 201- 204
- Traducción al inglés de la Carta de Evancio.